Microgeographies is a work in progress on the transformations of specific socio-geographic environments. In particular it refers to the area of Faliron bay after the massive changes that followed the Olympic Games 2004. It focuses on the action of local communities, as well as on some small-scale, minimal actions by social and artistic groups which assert a more poetic and political aspect of everyday life and function as a way of personalising resistance to the globalscape, to the further spread of areas abandoned to misuse, to the dominance of property speculation and the strategies of “refinement”: a small gesture, a trace, an in situ discussion or quick chat, the repetition of an everyday action (referring to work or a walk).

This closer –“inner”– look through artistic, architectural and social practices contains a wish: to experience rather than to consume, to unite rather than to divide, to simplify rather than to analyze. What we feel is what we get every time from an environment.

The work of the participating artists and architects forms the body of this question. The answer will be given by us all, in situ, and it is what we will experience. What, in our turn, we will reciprocate towards the environment, in a psychodynamic relationship with it.

Microgeographies are presented concurrently at Faliro Pavilion (TaeKwonDo) and at the SEANATK, whereas actions and discussions will take place during ART-ATHINA.

Πέμπτη 5 Μαΐου 2011

Nikos Papadopoulos, Microgeographies

Η εμπλοκή μου με τις μικρογεωγραφίες, προέκυψε μέσα από τις καθημερινές μου διαδρομές στην πόλη. Παρατήρησα λοιπόν τη δύναμη και την αυτονομία της φύσης η οποία μας δηλώνει πάντοτε παρούσα και προσπαθεί όπου βρει ζωτικό χώρο ν' αναπτυχθεί. 'Ενα τέτοιο φαινόμενο εντόπισα στις στάσεις των λεωφορείων στο κέντρο της πόλης, όπου στις οροφές τους οι σπόροι που πέφτουν από τα μπαλκόνια βρήκαν κατάλληλο “έδαφος” για ν' αναπτυχθούν. Αυτόνομοι κήποι, όπως αλλιώς θα τους ονόμαζα, αναπτύσσονται πάνω σε σιδερένιες αφιλόξενες κατασκεύες.

Πέρα από τη συγκίνηση του ίδιου του γεγονότος, εκείνο που αναλογίζεται κανείς είναι η βιαιότητα με την η οποία έχουμε χειριστεί το προϋπάρχον τοπίο, το οποίο παραδωμένο στην επιβαλλόμενη εξάπλωση του μπετόν, το έχουμε κατά κάποιο τρόπο αποκόψει από την προυπάρχουσα κατάσταση του. O Henry David Thoreau στο βιβλίο του Walden, ή Η ζωή στο δάσος(1854) θέτει άνα βασικό ηθικό ερώτημα σχετικά με τα ζιζάνια: “ Με ποιο δικαίωμα ξερίζωσα το βαλσαμόχορτο και όλα τ' άλλα, καταστέφοντας το αρχαίο τους περιβόλι;” Όπως αναρωτιέται η Φαίη Ζήκα στο κειμενό της Ξεχορτάριασμα: βία ή καλλιέργεια;τι μπορεί να θεωρηθεί σωστή και τι βίαιη παρέμβαση; Ή αν υποθέσουμε ότι κάθε παρέμβαση ενέχει ένα βαθμό βίας, ποια πράξη μπορεί να θεωρηθεί ηθικά δικαιολογημένη και ποια μεμπτή;”

Τα αυτόνομα φυτά πάνω στις στάσεις από τη μια μας υπενθυμίζουν ότι η καλλιέργεια του ανθρώπινου πολιτισμού εμπεριέχει παράλληλα το βιασμό της φύσης, ενώ από την άλλη η φύση με τις δικές της δυνάμεις προσπαθεί ν' αντισταθεί. Μια αγωνιώδης επιβολή τόσο από τη μεριά του ανθρώπου όσο και της φύσης.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου